AKTUÁLNĚ TRI-SHOP KALENDÁŘE VÝSLEDKY ROZHOVOR REPREZENTACE TRI-CHAT TRI-BAZAR TRÉNINK TRI-PORTÁL IRONMAN KONTAKT
 
 

Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Proc inzerovat na triatletu? Klikni a uvidis


V Y H L E D E J


TOPlist

bobule_burger.jpgJídelníček pro sportovce – jak jíst na soustředění. Není příliš pěkný pohled na vytrvalce, který s nepřítomným pohledem do sebe na večeři bezmyšlenkovitě souká, co právě nabral pod heslem: „hlavně co nejvíc, ať zas zítra nemám hlad“ (www.enduraining.com)



 I když počasí na to vůbec nevypadá, minimálně z pohledu plánování následujících týdnů se jaro blíží a s ním pro mnoho sportovců jarní soustředění. Ať už se jedná o cyklistu, běžce nebo triatlonistu, ať už plánuje prodloužený víkend doma, několik dnů na jižní Moravě nebo dva týdny ve středomoří, v zásadě vyvstanou především dvě otázky. Jak trénovat a jak jíst, společně s dostatkem odpočinku a regenerace jsou to ty nejdůležitější aspekty, které ovlivňují naši výkonnost.

Zatímco trénink má připraven téměř každý u zajištění odpovídajícího jídelníčku tomu tak často nebývá a přitom právě v této oblasti na nás čekají mnohé nástrahy. Mezi ně například patří jiné prostředí (pokud tedy nezůstaneme doma), jiný denní režim, potraviny a vůbec kuchyně, která je k dispozici a především pak vlastní skladba jídla a pití během dne.

Není příliš pěkný pohled na vytrvalce, který s nepřítomným pohledem upřeným kamsi do dáli do sebe na večeři bezmyšlenkovitě souká, co právě nabral pod heslem „hlavně co nejvíc, ať zas zítra nemám hlad“ a na druhé straně sice humornější, ale pro výkon také ne optimální je situace když po návratu domů zjistíte, že těch pět kilo navíc co jste si přivezli se vás drží jako klíště i po následující týdny. O situaci kdy sportovec nekontrolovaně zhubne a trvá mu i několik měsíců než se jeho svaly a metabolizmus vrátí k normálu raději ani nemluvě. Toto jsou sice krajní, ale v praxi bohužel velmi běžné situace. Zajistit optimální příjem živin při takovéto akci je jednak důležité a jednak vyžaduje i trochu přípravy.

I tato mince má své dvě strany, je to dobrá představa o energetickém výdeji a na druhé straně zajištění optimálního příjmu.

Energetický výdej

Buďme opět konkrétní a použijme typického momentálně 72 kg vážícího cyklistu (říkejme mu třeba Zbyněk…).  Odhad energetického výdeje na určitý den se v zásadě skládá ze dvou částí, začněme z pohledu metodiky „odzadu“ a spočítejme, kolik energie stojí trénink. Na pondělí má Zbyněk plánován vytrvalostní trénink v délce 4,5 hod. Pro co nejpřesnější odhad vydané energie můžeme použít tabulková čísla nebo měřič tepové frekvence popřípadě wattmetr. Nejlepší je samozřejmě použít postupy oba a tím zajistit co nejmenší možnou chybu. U Zbyňka to konkrétně znamená, že jeho energetický výdej se bude pohybovat kolem 2.300 kJ na hodinu tréninku, takže za plánovaný 4,5 hod dlouhý trénink spálí 10.300 kJ. K tomuto číslu musíme přičíst výpočet energie spotřebované během zbytku dne. Tady už Zbyněk zcela záměrně příliš aktivity vyvíjet nebude a celková spotřeba bude 7,300 kJ. Sečteno podtrženo, Zbyněk za tento den spálí 17.600 kJ.

kJ / den graf

Obrázek z vyhodnocovacího SW WKO+ který zachycuje tréninkový objem, intenzitu a vydanou energii během jednotlivých dnů týdenního soustředění.

 

Energetický příjem

Obecně vzato, je třeba úvodem stanovit strategii „energetické bilance“ zjednodušeně, chceme přibírat, hubnout nebo držet váhu. Tady je třeba krátce zdůraznit, že jarní tréninkové kempy nejsou z mnoha důvodů optimálním místem pro shazování kil, která považujeme za přebytečná. V každém případě pro Zbyňka stanovíme vyrovnanou energetickou bilanci – jeho energetický příjem se bude rovnat výdeji. Než se pustíme do vlastního plánování, je třeba ještě rozvrhnout optimální skladbu bílkovin, sacharidů a tuků, vitamínů a minerálů a zvážit nezbytný příjem sacharidů během výkonu.

 jídelníček / den


Výsledný jídelníček pro sportovce odpovídá na jednu stranu výše popsanému a navíc vychází z možností a denního režimu toho kterého soustředění (to jsou právě ty detaily, které je třeba dobře znát dopředu, na rozdíl od letní dovolené není zde tak podstatné, jestli má pokoj balkon s výhledem na moře, ale je poměrně důležité jak bohaté a jakou formou jsou servírovány snídaně a večeře). V tomto případě se jedná o jednu dlouhou vytrvalostní fázi a o hotelové ubytování s polopenzí (jídla servírována prostřednictvím švédských stolů), v případě dvou nebo tří fázového tréninku je samozřejmě všechno jinak.

Využití takovéhoto jídelníčku během soustředění vyžaduje samozřejmě určité zkušenosti, především s váhou jednotlivých potravin a složením různých lákavých dobrot a samozřejmě i určitou disciplínu. Je například poměrně jednoduché „nechat si při večeři místo“ a dát si dva, tři krásně vypadající a bohatě tučné dortíky, nicméně i takováto akce může mít několik neblahých důsledků. Na jednu stranu jsme mohli ošidit příjem kvalitních sacharidů (těstoviny, rýže, pečivo) a ty nahradit tukem ze zákusků, takže sacharidy chybí, ale celkový příjem „na noc“ může být díky tuku i mnohem větší než požadovaný. A když to takhle několikrát zopákneme…

 

Krásné počasí a úspěšný tréninkový pobyt

 

Miloš Krejčí, www.enduraining.com

Diskuze

www.triatlet.cz moderuje obsah diskuzních příspěvků a vyhrazuje si právo mazat příspěvky obsahující vulgární a sprostá slova,příspěvky ve kterých se diskutující navzájem napadají,ve kterých jsou napadány či zesměšňovány konkrétní osoby nebo skupina osob. Své výtky určitě zvládnete vyjádřit slušně a podpořit je i rozumnými argumenty. Do diskuse nepatří ani reklama na komerční aktivity. Děkujeme za pochopení, naší snahou je aby slušní diskutující a naši přispěvatelé nebyli obtěžováni zakomplexovanými blbci. Komu se to nelíbí, bude muset pro své příspěvky využít služeb jiného serveru, internet je dostatečně velký pro všechny. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU

Pro přidání komentáře je nutné být přihlášen. Pokud nemáte vytvořen účet, registrujte se práve zde. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU.



  Vytvořit nový účet

28.04.2018
Dnes 13.10. Ironman World Championship live zde
04.06.2017
Triatlon Plzeň pro Jana Kubíčka a Janu Brantlovou
Výsledky všech kategorii zde
02.06.2017
Challenge Šamorín The Championship s Filipem Ospalým a Radkou Vodičkovou on-line přenos zde
31.05.2017
Světový pohár v triatlonu Madrid
Vendula Frintová na 8. místě, 17. příčka pro Petru Kuříkovou a Jana Čelůstku
Výsledky zde
27.05.2017
Rozhodnutí Rady ČTA ve věci fyzického napadení rozhodčího při závodech ČP v Doksech zde
30.04.2017
Kaláb Aquatlon pro Jiřího Kaluse a Romanu Gajdošovou
Podrobné výsledky zde
30.04.2017
Dobroslavický jarní duatlon pro Vojtěcha Bednarského a Annu Brychtovou
Podrobné výsledky zde

30.04.2017
MČR v atletice na 10000m
Výsledky zde
27.04.2017
MTB Duatlon Bára - výsledky zde
17.04.2017
Již tento víkend se koná premiérový ročník MTB duatlonu Bára
Start ve Slatiňanech u Chrudimi 22.4.
Propozice zde
23.10.2016
Xterra World Championship 23.10. live zde
23.10.2016
Vítězství pro Radku Vodičkovou na Ironman 70.3 China

Výsledky zde

17.10.2016
Winterman Czech Xtreme Triathlon pro Petra Vabrouška a Gabrielu Pohankovou
Výsledky zde
16.10.2016
Poreč Triatlon - Middle Distance Triathlon výsledky zde
08.10.2016
8.10. Ironman World Championship live zde

Super nabidka

Je to mozny?

Je to mozny?

plaste duse galusky

Je to mozny tahle cena?