|
|
Příprava s wattmetrem v tréninku cyklisty - hobíka Zbyňka Kudrny. Spolupráce s www.enduraining.com přinesla i díky použití měřiče wattů efektivní trénink a nakonec i slušné výsledky. (www.enduraining.com )
Zbyněk Kudrna: "Vozit jsem se začal, protože jsem byl tlustej" .Cyklista Zbyněk Kudrna věk 28 let - jezdil a závodil už v kadetech a juniorech, své nejlepší sezóny měl na cyklistických závodech ve svých 23 -24 letech. V posledních dvou sezónách (2006 a 2007) díky úrazům a dalším zdravotním komplikacím toho moc nenajezdil a ještě méně nazávodil. Jako záchranář pracuje na směny a zároveň studuje na Lékařské fakultě v Hradci Králové - najet k tomu kolem 80 hodin měsíčně už vyžaduje určitou organizaci času obzvlášť například po náročné noční službě
Sezóna to pravda byla trochu netradiční – po dvou, z pohledu cyklistiky velmi problematických letech, ještě v lednu 2008 Zbyněk pouze pracoval, studoval, jedl, spal a … (dyť víte co). No a na sport tam prostě nějak času nezbývalo. Až v únoru se začal pomalu vozit. Ergomo a nové kolo se nám (díky laskavé podpoře partnerů Enduraining) podařilo zajistit od 26. května takže záznamy pokrývají většinu letošní závodní sezóny. A jak tedy vlastně vypadala?
Zde je přímo komentář Zbyňka Kudrny:
Sezóna 2008 – celkem - 482,5hod.
Kolo (silnice,válce,bike) od ledna 2008 do října 2008 celkem 482,5hod. – 14415 km z toho závodních 1835km
leden - volno únor - 37,5hod. – 1010 km březen - 75hod. – 2055 km duben - 87,5hod. – 2400 km první závody 20. dubna v tu chvíli najeto 4665 km květen - 75,5hod. – 2380 km červen - 55hod. – 1710 km červenec - 60hod. – 1860 km srpen - 49hod – 1650 km září - 43hod. – 1350 km říjen - volno
Vozit jsem se začal v půlce února 2008, protože jsem byl tlustej (75kg při 178cm) a navíc už mi to docela chybělo. Dva roky jsem se na tom jen plácal kvůli zdravotním problémům. Váha na konci letošní sezóny 66,5kg ( výška zůstala stejná).
Zimní příprava nebyla žádná a myslím, že to bylo hodně znát na síle v sezóně, ale taky na vstupu do ní. Prostě posilovna, běžky, běhání, brusle jsou důležitý. Tím, že jsem začal z ničeho, tak to bylo navíc v podstatě)hodně pozdě. Uznávám, že na UAC by ty jarní objemové kilometry stačily, ale musela by jim předcházet zimní příprava. Takhle jsem měl ježdění na kole únor, březen místo zimní přípravy a tím se mi sezona posunula proti normálu o pár měsíců. Začal jsem jakoby najíždět duben květen a tomu taky odpovídá můj subjektivní pocit, že teprve kolem června jsem mohl závodit. Nejhorší bylo, že hlava by jela, ale nohy nešly.
Asi šest týdnů mi trvalo než jsem se dal trochu dohromady a zhubl na 70kg. To jsem, ale pořád měl pocit, že to je trápení a ne jízda. Těch několik měsíců nicnedělání bylo znát. Chce to trpělivost, kterou moc nemám. Většinou to chci servat hned, ale cyklistika je běh na dlouhou trať. Takže jsem začal pomalu a poctivě od začátku. Nejdřív najíždění, pak síla, pak intenzity a nakonec závody. Po osmi týdnech už jsem byl trochu schopný trénovat, ale žádný zázrak to nebyl. Sice jsem se snažil jezdil hodně objemy kolem 5 hodin v kopcích, ale průměrem jen kolem 27km/hod. Šlo to pomalu, ale pak se z toho bere celou sezónu, tak jsem to chtěl udělat poctivě. Navíc jsem to na začátek nechtěl přehnat s intenzitama. Přesto jsem měl pořád vysoké tepy.
Po deseti týdnech jsem byl prvně na závodech, ale bylo to spíše tréninkově. V té době jsem se snažil hlavně trénovat a do toho pomalu závodit, abych měl nějakou intenzitu. Intenzity ze závodů žádný trénink nenahradí. Bylo to sice dost brzo, ale nebyl čas a spoléhal jsem na to, že po těch letech co jezdím, tak že to zkousnu.
Teprve po čtyřech měsících jsem byl schopen závodit a ne jen čekat jestli uvisím. Tomu předcházelo, že jsem pořád jezdil sílu a kopce, jak u nás na Vysokou, tak v Krkonoších jak jsme jezdili spolu s Milošem. To mi dalo strašně moc. Kopce jsou základ a bez nich to nejde. Musím říct, že i ty dlouhé kopce jsou hodně rozvíjející, když se ví jak je jezdit.
Těžko se mi to hodnotí zpětně, ale asi mi to nejvíc jezdilo v červenci a pak začátek srpna po volnu co jsem měl. Jenže jsem to odfláknul a přece jen trochu do toho volna jezdil a to byla chyba. Teď to vím. Cyklistika se má dělat pořádně a to nejen trénovat, ale i odpočívat. Myslel jsem si, že to vydržím do konce sezóny bez problémů, ale bohužel. Jak jsem trénoval, závodil a do toho měl střídavě denní a noční směny v práci, tak to bylo už moc. Na začátku sezóny se to dá vydržet, ale časem se to všechno kumuluje. Prostě jsem najednou koncem srpna zjistil, že jsem krapet přetaženej. V noci jsem nemohl spát, bylo mi divně, pořád jsem se potil a měl jsem večer i teplotu, ale překvapivě to nebylo znát na výkonu nebo alespoň na výsledcích na závodech. Sice jsem si dával, ale vždycky jsem uvisel. V tu chvíli jsem nevěřil, že bych sezónu dojezdil. Ale začal jsem víc poslouchat dobré rady starších a začal opravdu odpočívat, kdykoliv to bylo vzhledem závodům možné a trénovat v nejmenší možné míře a když už tak striktně podle wattmetru. V praxi to vypadalo asi takhle: „nejkratší cestou volně dojet pod kopec, předepsané množství intervalů přesně v napsaném wattovém rozmezí a volně nejkratší cestou domů“. Po dvou týdnech se to zlepšilo, ale pořád to nebylo stoprocentní. Ale co závodník kazí několik měsíců, trenér bohužel nenapraví za dva týdny. Každopádně to byl boj hlavně mě se mnou samotným a se zažitými zvyky „padesát kilometrů navíc žádná míra“, ale dojezdit sezonu se povedlo až do konce.
Příště: „A co se s tím wattmetrem tak jako řeší?“ Podíváme se na něco z toho, co jsme „řešili“ během sezóny.
Zbyněk Kudrna, Enduraining Cycling Team Miloš Krejčí, www.enduraining.com Zbyněk Kudrna přehled výsledků 2008: 19.04.2008 – Úvaly - Ondřejov – Úvaly 4. místo 4. místo celkově 27.04.2008 - Časovka do vrchu Zákolany 3. místo 6. místo celkově 08.05.2008 - Časovka dvojic Kněžmost 8. místo 25. místo celkově 10.05.2008 – Extraliga Masters Sezemice 10. místo 10. místo celkově 18.05.2008 - Jedomělické okruhy 2. místo 4. místo celkově 24.05.2008 - Časovka Bělská vteřina - Mistrovství UAC (defekt) 38. místo 94. místo cel. 31.05.2008 – Sudety tour – 170km 8. místo 33. místo celkově 07.06.2008 - Memoriál M. Prágera 4. místo 9. místo celkově 14.06.2008 a 15.06.2008 - Etapový závod Křivoklátské peklo 4. místo 7. místo celk. 22.06.2008 – Okolo TPCA 2. místo 2. místo celkově 29.06.2008 - Memoriál O. Pollnera - Brdský švih 2. místo 3. místo celkově 12.07.2008 - Královické okruhy - Mistrovství UAC 3. místo 4. místo celkově 13.07.2008 – Melechov silniční závod 3. místo 3. místo celkově 20.07.2008 - Bělečské okruhy - Mistrovství SAC ČR 4. místo 4. místo celkově 03.08.2008 – Extraliga Masters Svijany 2. místo 5. místo celkově 09.08.2008 - Časovka družstev Spící panna 1. místo 1. místo celkově 16.08.2008 – Vysočina tour 1. místo 1. místo celkově 17.08.2008 – Da-Ba Krňany 2. místo 2. místo celkově 23.08.2008 - Kriterium o Modrou stuhu Berouky v Letech 3. místo 8. místo celk. 30.08.2008 a 31.08.2008 - Etapový závod Libušín 4. místo 6. místo celkově 06.09.2008 - Časovka do vrchu Řevnice 5. místo 9. místo celkově 21.09.2008 - Klikovy vrchy 1. místo 1. místo celkově 26.09.2008 – Žlebský zubr 1. místo 1. místo celkově 04.10.2008 - Halounské okruhy 1. místo 2. místo celkově


Diskuze
www.triatlet.cz moderuje obsah diskuzních příspěvků a vyhrazuje si právo mazat příspěvky obsahující vulgární a sprostá slova,příspěvky ve kterých se diskutující navzájem napadají,ve kterých jsou napadány či zesměšňovány konkrétní osoby nebo skupina osob. Své výtky určitě zvládnete vyjádřit slušně a podpořit je i rozumnými argumenty. Do diskuse nepatří ani reklama na komerční aktivity. Děkujeme za pochopení, naší snahou je aby slušní diskutující a naši přispěvatelé nebyli obtěžováni zakomplexovanými blbci. Komu se to nelíbí, bude muset pro své příspěvky využít služeb jiného serveru, internet je dostatečně velký pro všechny. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU
| Zima Jan |
|
31. 10. 08 12:24 |
:(((
Skoda, clanek o nicem, pouze nejake subjektivni hodnoceni a jedna necitelna tabulka...:((((
takze asi wattmetr je na h.... |
| |
| Pasev Petr |
|
31. 10. 08 17:34 |
| ? |
| |
| železnej dedek |
|
02. 11. 08 11:36 |
| Watmetry dnes používa komplet špička cyklistu i ironmanu, takže na ho..to asi nebude:-)). Spíš by mě zajímalo, kolik ta sranda stojí, jak se s timpracuje a zda si to dokáže vyhodnotit normalni uživatel nebo jestli musí vyuzivat služeb někoho, kdo tomu rozumi??? |
| |
| Kraus Lukáš |
|
02. 11. 08 20:47 |
| Wattmetry jsou budoucnost. Kolik co stojí: ERGOMO okolo 22 tis, SRM okolo 2-2,5 tis EURO. Tyto dva měří na klikách a tak jsou nejpřesnější. Vyhodnocovat to dokáže i "začátečník", jen je potřeba se trošku dostat do problematiky watů,ale není to zase tak složité. Hlavní je pracovat na sobě a nekopírovat někoho. Je potřeba si udělat testy a určit wattové hranice (většina center dělá 5 hodnot) a pak cca měsíc než se vysleduje co je důležité (hodnoty) a pak začne člověk trénovat kvalitně a je to znát. Vím o čem píši. |
| |
| Pasev Petr |
|
03. 11. 08 07:01 |
No a pro lahůdkáře tu máme Cycle Ops. I když klikoměřiči mluví o největší přesnosti měření, nikde jsem nenarazil ve srovnávacích testech na zaostávání Cycle Opsů. Spíš je zajímavé, že síla u klikoměřičů je měřená na jedné klice,a pak násobená pro výsledek dvěma. To je jenom takový malý, bezvýznamný detajl. No a dál je jasné, že každý si chválí to své, když už do toho vrazil takové prachy.
Wattům zdar. |
| |
| Kraus Lukáš |
|
03. 11. 08 09:00 |
| Power Tap zaostává hlavně ve skupině a v nepříznivých klimatických podmínkách.Testy v časopisech jsou hodně nepřesné,jelikož nikdo netestuje materiál tak dlouho, aby mohl hodnotit, jako laboratoře a cyklistické týmy. Co se týka SRM, tak to měří nejpřesněji a na obou klikách a hlavně jeko jediný dokáže vykreslit kruhové šlapání po setinách vteřiny.Ani jeden systém nevlasntím,jen se pohybuji mezi jezdci, co mají watty jako svoje nohy a od nich čerpám informace a zároveň jim pomáhám s vyhodnocováním.Toť asi vše.Neznám Vás,ale pravděpodobně jste vášnivým čtenářem cyklistických periodik a hlavně v ČR. |
| |
| Pasev Petr |
|
03. 11. 08 14:55 |
| Pro Vás, kteří si chcete užít bezdrátového luxusu, kterým neopovrhne ani kdejaký profík, tak Pover Tape je tu právě pro Vás. Klady a zápory? V angličtině na internetu není o srovnávací testy nouze. Já jako uživatel necítím při tréninku s PT že bych byl o něco ochuzen. A že mi neskáčou nárusty a poklesi Wattáže naprosto plynule, tak to mne opravdu netrápí. |
| |
| Babica Milan |
|
03. 11. 08 15:36 |
Zajímavé by bylo kdyby nám Zdeněk mohl napsat jak se měnily kritické výkony v průběhu sezony, např. v přípravném období a v období závodním ....5min, 10min, 30min, 60min atp., jinak trénink s watty je velmi zajímavý, zda závodník použije power tap či ergomo nebo SRM je jeho volba, cíl má kždý stejný řídit zatížení pomocí W a SF..
|
| |
| Pasev Petr |
|
03. 11. 08 16:21 |
| Čau Milane, těšim se, že se příští rok někde na závodech na kole zase pěkně pokočkujeme. Petr |
| |
| Kraus Lukáš |
|
03. 11. 08 17:04 |
| Nechci se do toho zaplétat, ale právě plynulost a hlavně OKAMŽITOST je to co watty řadí v tréninku před Tepovou frekvenci. Pokud watty jakkoliv zaostávají, není to pro KVALITNÍ trénink ideální. Samozřejmě pro vetšinu rekreačních či sportovně založených lidí to stačí. SRM je pro většinu lidí v ČR drahé a ERGOMO také, vzhledem k tomu, že by měl člověk např 2-3 středová složení (trénink, silnička, časovka). Ovšem POZOR !!!! Power Tap musíte zaplést do kola (trénink, závodní kola a pokud používáte např MAVIC, ZIPP, HED, tak naplést všechna kola s různou výškou ráfku + případně speciální DISK) to je SAKRA drahá záležitost a proto se vyplatí SRM a ERGOMO, jelikož můžete vozit kola jaká chcete (různé výšky ráfků, disky, loukotě). No už se do toho motat nebudu, jelikož každý si může najít to svoje. Chtěl jsem jen nastínit, jak to chodí s měřiči a kolik co stojí, jak se ptal ŽELEZNEJ DĚDEK. Pokud by chtěl někdo používat jedno kolo-rám-(trénink, závody) tak se mu vyplatí ERGOMO. Vše záleží jak moc vážně by jste to chtěl brát. Power Tap na trénink a v závodě jet pouze na TF, nebo dokoupit závodní kola se zapletenou zadní osou PT),ale pak počítejte s častkou okolo 70-80tisíc. Jedna zadní osa nezapletená PT-SL 2.4-bezdrátová stojí okolo 32 tis. Závodní kola např. ZIPP cca 45 tisíc Nebo ERGOMO, či SRM a jezdit podle wattů, jak na tréninku, tak v závodech. Cena okolo 23 tis. |
| |
| Krejčí Miloš |
|
03. 11. 08 18:32 |
| Ahoj Milane, ten vývoj kritických výkonů je trochu naznačen v tabulce "Power profile" (tak jak se během sezóny měnily tak se postupně měnily i watty pro jednotlivé intervaly, ale souhlasím, že v této formě to není příliš čitelné. V dalších pokračováních (především ve třetím článku) k tomu bude víc. |
| |
| Vabrousek Petr |
|
03. 11. 08 20:28 |
| Zdravím diskutující cestou z Floridy. Rád bych přispěl troškou praktických zkušeností. Powertap používám už 3. sezónu k naprosté spokojenosti a nikdy jsem nepozoroval žádné nepřesnosti. I podle nezávislých zahraničních srovnávacích testů vychází jeho přesnost zcela srovnatelně s SRM a Ergomem. Na závod používám zapletená kola Zipp s Powertapem. Na trénink kola DT Swiss prodávaná u nás za cenu kolem 30 tis. Znám pár lidí, kteří mají jen kola Zipp a ta používají jak pro závod, tak pro klíčové tréninky (mimo jiné třeba Kuba Chmelíček). Je to rozhodně neocenitelný pomocník pro řízení cyklistického tréninku a rozhodně se vyplatí i jeho nasazení v závodech. Přeji příjemnou zimu všem. |
| |
| vrobel lukas |
|
04. 11. 08 16:10 |
| Petre nemas pravdu co se tyce presnosti mereni. Ano testy v laboratorich potvrzuji stejnou presnost ergoma srm i power tapu. SRM nema problem s nicim jen asi cena, ergomo bere data jen z leve strany problemy vzniaji pokud ma clovek rozdili v praci leve a prave nohy, taze doporucuji si pred naupem udelat test aby clovek vedel jestli se ho tento problem netyka. Napr pomer P a L u me 50/50 taze pro mne je tento nedostatek odstranen. Power tap ma problem z presnosti presto ze je naprosto presny. Jak muze fungovat tento paradox. Behem jedne otocky klikou vykon kolisa v typice synosoide mezi nulou a maximem. SRM a Ergomo pak prumeruje data na jednu nebo vice celych otocek. Power tap prumeruje data za 1,26s cimz prumeruje vykon dle kadence z jedne a kousku otocky a tak zalezi jestli to je ta cas sinusoidy de jsme blize 0 nebo maxima a tak i onstantni vykon kolisa +-30W. Pokud trenujes ve specifice zone v rozsahu napr 40W pak je power tap nepouzitelny v pripade vysoke aktualizace dat. Jestlize nastavis napr prumerovani na pul minuty tak to eliminujes na +-1W,taze posle toho jde trenovat jak rika petr k naproste spokojenosti. Timto se ovsem ztraci nejvetsi vyhoda treninku s watty oproti treninku del TF a tou je rychlost s jakou meric reaguje na zmeny v intenzite zatizeni. Ta pul minuta je porad lepsi TF tera dobiha na hodnoty odpovidajici intenzite zatizeni s cca 2min zpozdenim, ale vyrazne mene nez jedna otocka klikou u SRM a Ergoma. |
| |
| Pasev Petr |
|
06. 11. 08 18:27 |
Mrkněte,jestli chcete na diskusi www.peloton.cz/trenink-vyziva/wattove-trninkove-zony
Netřeba vše brát po česku, osobně. |
| |
Pro přidání komentáře je nutné být přihlášen. Pokud nemáte vytvořen účet, registrujte se práve zde. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU.
|
|
06.02.2012
Zvýhodněné startovné Czechman Triatlon prodlouženo do 12.2. Ve startovní listině je již 270 přihlášených, limit je 400 startujících. Více zde
05.02.2012
Rudolf Cogan - nejsem si jist, zda stát má organizovat a platit sport. Více zde
01.02.2012
Kdo je nový šéf ČSTV? "Bývalý" komunistický poslanec se vypracoval ve vlivného "lobbistu" a nyní bude hlídat miliardový majetek ČSTV. Více zde
31.01.2012
Maraton v garážích nákupního centra. Petr Vabroušek na 2. místě, vítezství pro Janu Candrovou. Více zde
29.01.2012
ČSTV má nového předsedu. Více zde
25.01.2012
Fuerteventura - je plná triatlonových hvězd. Více zde
22.01.2012
Dva největší rivalové v triatlonovém světě WTC a ITU nevylučují do budoucna možnou spolupráci. Více zde
20.01.2012
Triatlonistka Lenka Fanturová míří směr Kanada. Více zde
20.01.2012
Totální výprodej zimního vybavení. Více zde
17.01.2012
Slovensko již zná svého Triatlonistu roku. Více zdeVítězná žena Kristina Lapinová se chce zaměřit na seriál Powerman. Více zde
11.01.2012
Kauza Sazka - kolik vynášelo členství ve statutárních orgánech krachující Sazky? Více zde
10.01.2012
K3 zimní triatlon 28.1. ve Žďáru nad Sázavou. Propozice zde
09.01.2012
Jizerská padesátka. Výsledky zde
22.12.2011
Tip na vánoční dárek - startovné na Czechman Triatlon 2012. Více zde
22.12.2011
Železní šampióni - Havaj 2011 již 24.12. ve 12:15 na ČT4. Více zde
|
|







|