AKTUÁLNĚ TRI-SHOP KALENDÁŘE VÝSLEDKY ROZHOVOR REPREZENTACE TRI-CHAT TRI-BAZAR TRÉNINK TRI-PORTÁL IRONMAN KONTAKT
 
 

Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Proc inzerovat na triatletu? Klikni a uvidis


V Y H L E D E J


TOPlist
valceendutitul.jpgJízda na válcích. Skoro každý o tom v zimě mluví, ne každý „to“ ale viděl, zkusil a zvládl…Tipy pro ty, kteří s válci začínají. (www.enduraining.com )


Jízda na válcích - Skoro každý o tom v zimě mluví, ne každý „to“ ale viděl, zkusil a zvládl…

 

Válce – v době nejrůznějších trenažérů, ergometrů, spinnerů… zařízení opravdu z minulého století, přesto když „venku nelze“ stále nenahraditelný cyklistický pomocník.

 

Už loni http://www.enduraining.com/cze/clanky/valce.html  jsme se věnovali tomu na co jsou cyklistické válce dobré, na co ne. Pod tíhou argumentů si na letošní zimu mnoho dalších z nás válce pořídilo a chutě se zapojilo do diskuse „jak na to“. Pro cyklisty, kteří jsou na válcích zvyklí jezdit „od mala“ jsou všechny ty otázky naprosto nepochopitelné, „prostě sednu a jedu, ne?“ Pro nás ostatní je vždy lepší, když neobjevujeme trakař a máme se kde inspirovat. Zbyněk byl tak hodný, že se zastavil, zamyslel a zkusil tuto pro něj automatickou činnost rozfázovat a spolu s několika užitečnými radami předat dál:

 

Pro hladké rozjetí je základem si dopředu nastavit optimální převod. Podle mě je nejlepší volba 39x15 až 39x19. Moc těžký převod se nedá rozjet a člověk hned padá ke straně. U moc lehkého je zase složité udržet rovnováhu u několika prvních otočení klik, kdy by se šlapalo hodně naprázdno.

 

 

Rozjetí se dá provádět několika způsoby. Zkušení se dokáží rozjet bez jakékoliv opory. Tím, že první šlápnutí provedou jen s nacvaknutým jedním pedálem a pak „zalukují“ hned při druhém otočení klik. To jim stačí na roztočení kol a udržení rovnováhy. Osobně preferuji pohodlnější způsob a to opření se jednou rukou o židli, stůl nebo zeď. Nejdřív zalukuju levou nohu, opřu se o židli pravou rukou a nasednu na kolo. Poté zacvaknu i pravý pedál a první šlápnutí udělám dominantní nohou. Prvních několik otočení klik dělám s oporou. Když mám pocit, že už mám rychlost na udržení rovnováhy, pustím se a držím řidítka nahoře. Pak teprve měním převody.

 

 

Pro rovnou jízdu bez spadnutí (a o tom válce jsou) je důležitá klidná jízda bez cukání jak do stran, tak v tempu a plynulé šlapání „dokulata“. Pro začátek bych zvolil takový převod, aby se dala jet kadence kolem 90 až 100 otáček/min, nejlépe se při ní drží rovnováha a přímý směr. Válce nic neodpustí, a proto je důležité na kole dobře sedět. Dobře znamená udržovat hýžďové a břišní svaly v neustálém lehkém napětí, díky kterému „řídíme kolo zadkem“ a o řídítka se opíráme jen lehce, s možností kdykoliv přehmátnout. Ten kdo se „zavěsí“ plnou vahou na řídítka přímý směr udrží jen stěží…

 

Po odjetí několika hodin (ne v kuse, pro začátek stačí 30 – 40 min) a pocitu jistoty bych postupoval dál přes změnu kadence. Dá se jet podle zvoleného převodu od nízké kadence cca 40 otáček (ale nízká kadence na válcích v zásadě k ničemu neprospívá) do 170 otáček/min, při jakémkoliv kadenčním tréninku.

 

 

Po zvládnutí kadenční změny bych zkoušel změny úchopu řidítek a pak jízdu bez držení. Bez držení je dobré na válcích umět, ne jenom pro trénink průjezdu cílem, ale i pro praktické úkony jako je otření potu, napití (ať už z lahve v košíku nebo položené na poličce vedle), telefonování, čtení…

 

 

Nakonec jízdu ze sedla s různým držením. Jízda ze sedla je nejobtížnější, protože jde o poměrně nízkou kadenci a špatně se drží stabilita kvůli přenesení těžiště směrem k přednímu kolu. Opět, to ale není samoúčelné cvičení, ale vhodný způsob jak změnit posed, odlehčit sedacím partiím, protáhnout… Zkrátka jízda bez držení a ve stoje zvýší komfort pobytu na válcích a tím pádem i dobu jízdy.

 

 

 

Zastavení a sesednutí je jen opačným procesem rozjetí – v klidu šlapu, opřu se, přestanu šlapat, nebrzdím (jednak to není potřeba a jednak tím ničím plášť), vylukuju a sestoupím.

 

 

Pár tipů závěrem:

 

Pro bezproblémovou jízdu a zvlášť ze sedla je nutné mít pořádně nafouknuté pláště. Jinak kolo plave a plášť se promačkává se až na ráfek, protože se zatěžuje velkou váhou na malou plochu. 

 

Pokud se Vám přetrhne převodní řemen (guma) a to se stane dříve nebo později u každých cyklistických válců, dá se i provizorně nahradit buď provázkem, nebo gumou. S provázkem je trochu problém, protože se musí přesně vyměřit a často se trhá ve spoji. Guma je výhodnější, ale měla by být trochu silnější, kulatá a ne plochá jako do trenýrek, protože ta se otáčí, roluje a trhá. Opět je důležité dobré vyměření přední, zadní válec, aby se oba válce točily, ale zase se guma nepřetrhla. Spoj jsem vždy dělal jen několika málo uzly a bylo to bez problémů.

 

Pod válcema mám vždy koberec jako podložku kvůli potu, odhlučení a abych nezničil podlahu, kdybych se zapomněl a z nich sjel.

 

Čas od času je dobré válce rozebrat a stříknout olej do ložisek a třeba i jednotlivé válce prohodit a při opětovném sestavení se ujistit, že jsou všude pravé úhle a všechny tři válce jsou k sobě naprosto rovnoběžné.

 

 

Šťastné válcování

 

Zbyněk Kudrna, Enduraining Cycling Team
Miloš Krejčí, www.enduraining.com   

Diskuze

www.triatlet.cz moderuje obsah diskuzních příspěvků a vyhrazuje si právo mazat příspěvky obsahující vulgární a sprostá slova,příspěvky ve kterých se diskutující navzájem napadají,ve kterých jsou napadány či zesměšňovány konkrétní osoby nebo skupina osob. Své výtky určitě zvládnete vyjádřit slušně a podpořit je i rozumnými argumenty. Do diskuse nepatří ani reklama na komerční aktivity. Děkujeme za pochopení, naší snahou je aby slušní diskutující a naši přispěvatelé nebyli obtěžováni zakomplexovanými blbci. Komu se to nelíbí, bude muset pro své příspěvky využít služeb jiného serveru, internet je dostatečně velký pro všechny. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU

Pro přidání komentáře je nutné být přihlášen. Pokud nemáte vytvořen účet, registrujte se práve zde. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU.



  Vytvořit nový účet

28.04.2018
Dnes 13.10. Ironman World Championship live zde
04.06.2017
Triatlon Plzeň pro Jana Kubíčka a Janu Brantlovou
Výsledky všech kategorii zde
02.06.2017
Challenge Šamorín The Championship s Filipem Ospalým a Radkou Vodičkovou on-line přenos zde
31.05.2017
Světový pohár v triatlonu Madrid
Vendula Frintová na 8. místě, 17. příčka pro Petru Kuříkovou a Jana Čelůstku
Výsledky zde
27.05.2017
Rozhodnutí Rady ČTA ve věci fyzického napadení rozhodčího při závodech ČP v Doksech zde
30.04.2017
Kaláb Aquatlon pro Jiřího Kaluse a Romanu Gajdošovou
Podrobné výsledky zde
30.04.2017
Dobroslavický jarní duatlon pro Vojtěcha Bednarského a Annu Brychtovou
Podrobné výsledky zde

30.04.2017
MČR v atletice na 10000m
Výsledky zde
27.04.2017
MTB Duatlon Bára - výsledky zde
17.04.2017
Již tento víkend se koná premiérový ročník MTB duatlonu Bára
Start ve Slatiňanech u Chrudimi 22.4.
Propozice zde
23.10.2016
Xterra World Championship 23.10. live zde
23.10.2016
Vítězství pro Radku Vodičkovou na Ironman 70.3 China

Výsledky zde

17.10.2016
Winterman Czech Xtreme Triathlon pro Petra Vabrouška a Gabrielu Pohankovou
Výsledky zde
16.10.2016
Poreč Triatlon - Middle Distance Triathlon výsledky zde
08.10.2016
8.10. Ironman World Championship live zde

Super nabidka

Je to mozny?

Je to mozny?

plaste duse galusky

Je to mozny tahle cena?