AKTUÁLNĚ TRI-SHOP KALENDÁŘE VÝSLEDKY ROZHOVOR REPREZENTACE TRI-CHAT TRI-BAZAR TRÉNINK TRI-PORTÁL IRONMAN KONTAKT
 
 

Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Klikni pro vice informaci
pruhledny.gif (45 bytes)
Proc inzerovat na triatletu? Klikni a uvidis


V Y H L E D E J


TOPlist

bazen-titul.jpgAustralská inspirace - příprava mladých plavců pro vytrvalecký závod. Není pochyb o tom, že v Austrálii mají promyšlený systém výchovy vytrvalostních plavců. Jména jako Perkins, Thorp, není třeba blíže představovat.(archív www.triatlet.cz)



Vytrvalce vyhledávají australští trenéři již v žákovských kategoriích 9-10 let. Hledají plavce, kteří každých 100 m zaplavou rovnoměrným tempem, o 25% pomalejším než osobní nejlepší čas na 100 m. S nimi pokračují v plavání série delších úseků v trvání cca 5 min. Zjistilo se, že je to výhodnější než specifické dlouhé úseky. Tento trénink se provádí v pohodě, se zájmem až dvakrát týdně a délky úseku se postupně prodlužují až do 15 min. Na závěr této vytrvalecké přípravy se plave test na 20 min, v kterém obvykle mladí plavci uplavou 1200 - 1300 m. Na kontrolkách se neplave zásadně 1500 m, protože to je příliš dlouhý úsek a mladí plavci by rychle mohli ztratit zájem o vytrvaleckou přípravu.
Speciální technika vytrvalce - všeobecně vytrvalci přenášejí paže níž nad hladinou než sprinteři, aby ušetřili energii. Hloubka záběru jde u vytrvalce méně do hloubky a tlak směrem ke konci záběru je také menší. Častou chybou je křížení osy těla před hlavou při zasunutí dlaně do vody. Trénink nohou by měl být ve své formě neomezen, většinou se používá dvojkop nebo zkřížený dvojkop. Čtyř nebo šestikop stojí příliš mnoho námahy a energie, přesto tato náročná technika má své využití při nástupu nebo při dlouhém závěrečném finiši.
Dýchací rytmus při závodě je zásadně nádech na každé tempo. To zaručí, aby zásobování kyslíkem bylo na takové úrovni, která zamezí nástupu únavy. Oboustranné dýchání používáme při korekci nesprávné polohy těla, při hlídání soupeře a jako formu dechového cvičení.

Systém přípravy - sezóna se rozděluje na čtyři etapy:
1 - přípravná etapa - je relativně krátká, trvá 2 - 3 týdny, plave se jednofázově, s pěti tréninky týdně a 3000 m za hodinu v prvním týdnu. Dále se zatížení zvyšuje až na 10 tréninků týdně a kilometráž stoupá na 6000 m denně. Veškerá práce je aerobní a zaměřená na techniku stylu.
2 - vytrvalostní etapa - vytváří vytrvalostní základ, kdy zdůrazňujeme aerobní práh a trénink VO2 max v maximální zátěži. V této fázi se trénuje 11 x týdně, ti lepší naplavou 8000 - 9000 m za trénink, slabší až o 2000 méně. Hlavní vytrvalostní série jsou v dávce od 4000 - 6000 m. Tato vytrvalostní příprava trvá 4 - 6 týdnů.
3 - závodní etapa - klade důraz na tempový trénink a více kvalitních sérií. Je to stále 11 tréninků týdně se sníženým zatížením na 6500 - 8000 m. Hlavní série se sníží na 2000 - 4000 m vyjma kvalitních sérií v rozsahu 1000 - 2000 m. Při nich se plave např. 4x400m K na max. rychlost z 200 m vyplaváním mezi každým úsekem. Většina práce je zaměřena na zvýšení VO2 max a anaerobního prahu, navíc se přidává trénink tolerance laktátu jednou až dvakrát týdně pro muže. pro ženy dvakrát až třikrát týdně, což je dáno disciplínou 800 m K jež vyžaduje vyšší intenzitu. V této etapě dělají vytrvalci dvě speciální série jednou týdně:
a - 32 x 50m v 45 nebo 50 sec. O obou sériích plavci říkají, že je to jediná rekreační cesta, kdy se dostávají k aktuálnímu pocitu jako při závodě na 1500 m - za předpokladu plnění stanoveného mezičasu
b - 3 x (20 x 25m) v 25 nebo 30 sec
Tyto série  se zařazují obvykle po dni kvalitního plavání nebo po dlouhém setu anaerobního prahu. Slouží dvojímu účelu: umožňují rychlejší zotavení a udržují nadále tempo a rytmus. Většina tréninku vytrvalců končí velmi kvalitním plaváním. Jsou to série do 1000 m prováděné závodním tempem v kratších úsecích 50, 75 nebo 100 m. Je to dobrá metoda jak naučit vytrvalce kvalitně plavat i finišovat vzdor pocitu únavy na konci dlouhého tréninku. Během závodní etapy by vytrvalci měli dostat možnost závodit dvakrát nebo třikrát ve své disciplíně než nastoupí ke svému vrcholnému startu. Toto směrované závodění je mimořádně důležité, neboť slouží k upevnění tempa, taktiky atd. Během této 4 - 5 týdenní přípravy se plavci dostanou někdy do stagnace. Aby se narušil tento stav, nasazují tzv. "pekelný týden" - což je zatížení kdy se denně naplave 16 - 18 000 m. Plavou se stejné intervaly, ale s nižší intenzitou. Pokud se dosáhne subjektivního zlepšení, objem opět poklesne na 6500 - 8000 m.
4 - vyladění - začíná 3 týdny před hlavním startem, plave se 7500 - 8500 m za trénink. V druhém týdnu se metráž snižuje na 6000 - 7000 m. Plavci se věnují cvičení tempa a krátkým sériím na kvalitu s krátkým odpočinkem. Hlavní série klesá na 1500 - 4000 m. Poslední týden před závodem se dále sníží zatížení až na 3000 m za trénink, většina z toho je lehké plavání.
Ve všech čtyřech etapách jsou některé aspekty tréninku konstantní. V každém tréninku se plave 12 - 16 min nohama, někdy s ploutvemi, plavání pažemi se používá hlavně na pocit vody při záběru na TF 140 - 160.
Posilování vytrvalce - nikdy se nepoužívají těžké váhy, zato každé ránoo tahají gumy, navíc dvakrát odpoledne. Mimo tyto dny posilují odpoledne na plavecké lavici na přístrojích, jednoukrát týdně ve vodě.
Závody - největší chybou pro nezkušené vytrvalce je, že začnou příliš rychle, čímž si vybudují ihned na počátku příliš vysoký laktát a závod nezvládnou. Musí se naučit jak v tréninku tak v závodě startovat v přiměřeném tempu.

Diskuze

www.triatlet.cz moderuje obsah diskuzních příspěvků a vyhrazuje si právo mazat příspěvky obsahující vulgární a sprostá slova,příspěvky ve kterých se diskutující navzájem napadají,ve kterých jsou napadány či zesměšňovány konkrétní osoby nebo skupina osob. Své výtky určitě zvládnete vyjádřit slušně a podpořit je i rozumnými argumenty. Do diskuse nepatří ani reklama na komerční aktivity. Děkujeme za pochopení, naší snahou je aby slušní diskutující a naši přispěvatelé nebyli obtěžováni zakomplexovanými blbci. Komu se to nelíbí, bude muset pro své příspěvky využít služeb jiného serveru, internet je dostatečně velký pro všechny. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU

Pro přidání komentáře je nutné být přihlášen. Pokud nemáte vytvořen účet, registrujte se práve zde. Diskutovat on-line můžete i prostřednictvím TRI-CHATU.



  Vytvořit nový účet

28.04.2018
Dnes 13.10. Ironman World Championship live zde
04.06.2017
Triatlon Plzeň pro Jana Kubíčka a Janu Brantlovou
Výsledky všech kategorii zde
02.06.2017
Challenge Šamorín The Championship s Filipem Ospalým a Radkou Vodičkovou on-line přenos zde
31.05.2017
Světový pohár v triatlonu Madrid
Vendula Frintová na 8. místě, 17. příčka pro Petru Kuříkovou a Jana Čelůstku
Výsledky zde
27.05.2017
Rozhodnutí Rady ČTA ve věci fyzického napadení rozhodčího při závodech ČP v Doksech zde
30.04.2017
Kaláb Aquatlon pro Jiřího Kaluse a Romanu Gajdošovou
Podrobné výsledky zde
30.04.2017
Dobroslavický jarní duatlon pro Vojtěcha Bednarského a Annu Brychtovou
Podrobné výsledky zde

30.04.2017
MČR v atletice na 10000m
Výsledky zde
27.04.2017
MTB Duatlon Bára - výsledky zde
17.04.2017
Již tento víkend se koná premiérový ročník MTB duatlonu Bára
Start ve Slatiňanech u Chrudimi 22.4.
Propozice zde
23.10.2016
Xterra World Championship 23.10. live zde
23.10.2016
Vítězství pro Radku Vodičkovou na Ironman 70.3 China

Výsledky zde

17.10.2016
Winterman Czech Xtreme Triathlon pro Petra Vabrouška a Gabrielu Pohankovou
Výsledky zde
16.10.2016
Poreč Triatlon - Middle Distance Triathlon výsledky zde
08.10.2016
8.10. Ironman World Championship live zde

Super nabidka

Je to mozny?

Je to mozny?

plaste duse galusky

Je to mozny tahle cena?